بيكاسوو
11-03-2019, 04:44 AM
ديما كان عندي فضول ناحية جاري عم سمير ، عم سمير ملوش اختلاط باي حد في العمارة ، اكتر واحد شوفته في حياتي طلع عليه اشاعات بسبب غموضه ، بيقولوا ان الغموض والغرابة ال ظهرت عليه بعد موت زوجته الست فريدة ، محدش يعرف عن عم سمير كتير غير السكان القدماء للعمارة ، وال كلهم مشيوا ومتبقاش غيروا ، والعمارة اتمليت ناس جديدة زي حلاتي كده ، بس يمكن مش بيشغلهم فضولي ، فضولي ال اكتسبته من مهنتي في الصحافة ، ال بيدلني عكس ناس كتير ، فبرغم اني اجدد ساكن في العمارة ال اني حاسس ان عم سمير ده مخبي قصص كتير ..! من اكتر الاشاعات ال سمعتها ، ان عم سمير قتل زوجته فريده بالسم عشان يعيش علي ثروتها ، ناس تانيه في الحي قالت ان عم سمير ده ده من الرجال المخلصين ، وانه حب مراته بصدق رغم معانتها مع المرض ، وناس تانية قالت انه سحر زوجته بسحر اسود عشان تموت في طي النسيان وكانه معملش حاجة ، وناس تانيه وناس تالته وناس رابعة ...
الحواديت مبتخلصش خصوصا انك لما تكون شخص غامض ومحدش يعرف عنك غير القليل ، لا وتصرفاتك مش طبيعة ..! ساعات بسال نفسي انا شاغل نفسي ليه ؟ مكل واحد حر ! ، وياتري لو انا مهتم بامره فعلا وشدني حالته ولا عايز اكتب مقال عن الحالة دي واستخدمها في شهرتي .. في الحقيقة انا مش عارف ، بس ال ال متاكد منه ان تصرفاته الغريبة هي ال دفعاني اني اهتم بامره بزيادة .. زي ايه ؟
زي مثلا ان عم سمير ال عرفته انه مش شغال من سنة 2000 من بعد مازوجته الست فريدة ماتت وبسبب اهماله باع الشركة وهنا سالت نفسي .. هو بيصرف منين وعايش ازاي وياتري فعلا قتلها او سحرها عشان يكوش علي فلوسها ! ..
بس كل ده بيتنافي مع حاجة تانيه ، عم سمير بيخرج الجمعة اليوم كله وبيرجع صبح يوم السبت ، لما رقبته عرفت ان عم سمير بيروح المقابر بيقعد هناك ويعيط قدام قبر الست فريدة .. واحيانا بيكتب شعر ليها وديما بيسيب ورد !! .. عرفت منين ؟ في مرة تعمدت اني اروح الشغل بدري يوم السبت وعديت علي طريق المقابر عشان الاقي راجع علي نفس طريقي وعينه مليانة دموع كان زوجته لسه ميته ! .. روحت القبر عرفت انها ماتت سنة 2000 ولقيت ورق جمب قبرها مكتوب في قصايد وشعر موقع من عم سمير !! ..
بس ال كان اغرب ان عم سمير ال اكتشفته انه من بعد موت الست فريدة منمش في الشقة ! الشقة بنسبة ليه عبارة عن ترانزيت بيقضي في فترات النهار ، بس لما ينام بينام في الروڤ .. او السطح يعني ، عرفت انه ماجره من صاحب العمارة من سنة 2000 بردو ..
عمري محولت افتح كلام معاه ، حتي كلمة مساء الخير وصباح الخير لو قبلته بيبادلها بابتسامة .. معرفش مصطنعة او طبيعة بس النهاردة انا قررت ، قررت اني اطلع لعم سمير الروڤ ..
طلعت ، كان بيصب شاي وحاطط كاسيت صغير بيسمع اغنية لمحمد عبدالوهاب .. قطعته سكوته المفاجئ ..
-- ازيك ياعم سمير ممكن اقعد معاك شوية ..
عكس توقعاتي ، مرتبكش .. ولا اتخض بالعكس ده حتي مبصش علي وكمل تلقيم السكر في الشاي وبقي يغني مع الكاسيت
"" قالولي هان الود عليه، و نسيك و فات قلبك وحداني
رديت و قولت بتشمتوا ليه هو افتكرني عشان ينسني ""
..
لقيت نفسي بغني الكوبليه ال بعده ..
"" انا بحبه و ارعي وده إن كان في قربه او في بُعده
و افضل امني الروح برضاه القي جفاني و زاد حرماني
هو اللي حالي كده وياه كان افتكرني عشان ينساني ""
كان بيردد معايا وبعدها بصالي وقالي
-- سكرك ايه ياحسن ؟
- انت تعرفني ياعم سمير !
-- يااه هو انا سمعتي بين الناس وحشة اوي كده !! .. انا لسه مخرفتش ياحسن ، واعرف جاري مين واعرف اسمه ايه وبيشتغل فين ، بس يمكن معرفش حاجة واحدة ! بيراقبني ليه !؟
كلامه وترني شوية ..
- لا ياعم سمير انا مش براقبك .. انا بس مستغربك ، ومستغرب ال قصص ال بتطلع عليك .. انا مستغرب حالتك وكنت عايز اتكلم معاك ، .. وبعد تفكير وسماع من القصص والحكايات اتكون عني فضول كبير خلاني بس عايز اكتب عنك وعشان كده كنت بحاول اعرف الاماكن ال الاقيك فيها .. علي العموم انا سكري زيادة
- هو ده حال الناس ياحسن يابني ، وانت فاكر اني معرفش الناس بتقول عليا ايه ؟ انا عارف كل واحد جوا ايه ، تصدق ان عمر محد جه سالني انت حكايتك ايه يااعم سمير ؟ عشان مكنش ظالم الناس كانت عارفه القصة كلها ، بس الوشوش اتغيرت، وشافوا راجل انطوائي معزول بنسبلهم غريب .. وبنسبلهم بردو لو قلت الحقيقة هبقي مجنون وبيخرف بحكم السن .. اتفضل الشاي ياحسن !
- جوايا اسئلة كتير ياعم سمير ومش عارف ابدا منين ! ..
سكت .. سكت وسرح وفضل يتكلم ويقول ..
-- اتغيرت فجاءة بدون مقدمات ، بعد مدخلت سن ال 35 .. حسيت بالياس وانها خلاص مش هتخلف زي مكل الاطباء قالوا مش هتخلف ، عمري ماشتكيت ولا حسستها ان في حاجة ناقصة بالعكس ده انا كنت مالي البيت قطط وكلاب اهو نوع من انواع الدوشة في البيت ، لاني كنت رافض فكرة التبني .. معاملتها بدات تتغير وكان انا السبب !! بدات تروح مشاوير
، مكنتش عارف بتروح تعمل تعمل ايه ..
-- فريدة كنتي فين طول اليوم
-سمير انا فاصلة .. ومش قادرة اتكلم
-- انتي متغيرة بقالك كام يوم ، هو ده بسبب كلام الدكتور لو بسببه انا مش فارق معايا المهم انتي !!
- بس انا فارق معايا !! .. اشمعني انا ؟ هاا اشمعني انا!! ليه محسش اني ام ياسمير ، ليه ؟؟
- حببتي ده حظنا .. واحنا مش هنعترض !! انا بحبك زي مانتي كده اصلا انا مبحبش دوشة الاطفال ..
-- بطل بقي هاا .. بطل بقي ياسمير تحسسني كل شوية بالشفقة ، بطل تحسسني اني معيوبة !! وانك بتجبب عليا بعطفك ده ..
- فريده انت مش كويسة .. وعايزة تتخانقي ، وانا مش عايز اتخانق !! .. انا جي من الشغل تعبان .. ولقيتك مش موجودة ، وبسالك كنتي فين ..
-- طيب ممكن تسبني ياسمير .. سيبني دلوقتي من فضلك !
-- وعرفت المشاوير ياعم سمير ..
بصلي .. بصه مفهمتهاش ، مشاعرها مش مفهومة غضب ولا حزن ومني ولا من ال افتكره بس كمل وقال
-- كانت بتروح لدجالين .. دجالين فسدوا كل حاجة بنا ! تصرفتها بقيت مش مفهومة ، بدات الخناقات بنا تكتر في البيت .. بداء الوضع يسوء بنا اكتر لما رجعت من الشغل عشان اشوف ..
-- ايه وائل صوت الطبل ال في الدور بتاعنا ده .. انت يابني ابوك رجع يعمل شغل السحر وحضرات وكده
- مش عارف ياصاحبي بس هو بقاله كتير معملش حضرات ..
هاهاها الصوت جي من بتكو يامعلم ، هي الشرموطه تلهيك وال فيها تجيبه فيك ولا ايييه ..
-- لا ثواني بجد ياوائل ده الصوت من عندنا فعلا ! ثواني افتح الباب .. الباب مقفول من جوا !!..
- طيب اتصلك بفريدة من جوا علي الارضي ..
مبتردش اكيد مش سمعاه التليفون .. بس الصوت غريب اوي يااسمير ، ده دوف وكلامات غريبة ، وانت عارف احنا ياما عملنا حضرات بس مش بالشكل ده ..!!
عم سمير سكت شوية واتنهد ، وولع سجارة .. وقالي
-- شوفت ستات لابسة اخضر خارجة من البيت .. دخلت وانا شايفهم واحد ورا التاني بيخرجوا .. فريدة عنيها حمرة من البخور ال مالي البيت كله وشكلها مش متزن !! .. سالتها مره واتنين وتلاته بس مكنتش بترد عليا ! .. معرفش حبي الزيادة كان بيمنعني من اي تصرف غلط ، خصوصا اني مقدر موقفها بس مش للدرجة ، بدات كل يوم تعمل حاجات اغرب ، بدات تشرب اعشاب عمري مشوفتها .. علاقتنا بقيت تدهور واحدة واحدة .. لحد محولت اجيب عشاء من برا واعمل اجواء رومانسية بقالنا كتير معملنهاش .. بس بمجرد مجينا ننام وقبل حتي مقرب منها .. لقيتها بتصرخ !! .. بتصرخ وبتجري ناحية ركن الغرفة !! .. اتخضيت وقولتها مالك ؟ .. قالتلي
-- ابعد عني .. ابعد عني عشان هاذيك ..!!
انا بعدت .. مش عشان هي قالت كده .. ده عشان بياض عنيها ال اختفي منه السواد .. وعشان الصوت الاجش ال كلمتني بي .. وعشان محركتش شفايفها وهي بتكلمني ..!
بلعت ريقي وقولتلها
-- فريدة .. ففف فريدة انتي كويسة ؟
زقتني .. زقتني بايد واحدة لدرجة اني طيرت برا الاوضه واترميت في الصاالة .. وقفلت الباب !! .. لما الباب اتقفل سمعت صراخ !! .. صراخ حد بيموت ، لدرجة ان وائل جاري هو ووالده خبطه علينا عشان يسالوا في ايه !! .. حولنا نفتح الباب بس من غير اي فايدة .. بس الصراخ هدي قبل مبلغ الشرطة .. والباب اتفتح ، فريدة كانت نايمة !! .. نايمة زي الاطفال !! .. شكرت الجيران وقولتلهم لو في حاجة هبقي اقولكوا واسف علي الازعاج ده .. واستنيتها تصحي ..!
-- ايه يااسمير انت صاحي كده ليه !!
- عادي مجليش نوم ..
-- وصاحي تراقبني يعني انا خوفت من بصتك؟ ..
- من بصتي ؟ ..هه هو انتي ايه ال عملتي امبارح ده !!
-- عملت ايه ؟ انا نمت زي القتيله !!
- فريدة انتي بتسخفي بعقلي ؟ فريدة انتي مش عايزاني ؟؟
-- ياسمير في ايه !! .. في ايه مش فاهمة بجد !!
- في انك مكنتش طبيعية امبارح .. انت ناسية انك زقتيني ورمتيني برا الاوضة !! ناسية قلبت عنيكي ؟ ناسية صوتك !!
- سكت ليه ياعم سمير وبعدين !!
-- كنت بحاول اكدب نفسي .. بس انا لقيتها بتبتسم .. بتبسم ابتسامة كلها رعب وبنفس الصوت الغريب الاجش ، بتقولي اطلع من الاوضة من غير متحرك شفايفيها !! .. خرجت !! .. وخبط علي وائل وحكيت لوالده علي كل حاجة ..! قرر انه يشوفها بنفسه ..بس قبل اي حاجة قالي ..
- انا هشوفها بنفسي ياسمير يابني .. بس قبل اي حاجة انت عندك القدرة تحضر معايا ولا لا !! .. عشان لو معندكش يستحسن انك تقعد برا ..
- لا ياعم عزيز انا قلبي جامد انا لازم اطمن ..
-- وشافها ياعم سمير ؟
اتنهد وقالي
- دخلنا انا وهو .. البيت فريدة سلمت علي عم عزيز عادي وقالتله
-- ازيك ياعمي .. ايه اخبارك واخبار طنط يارب تكونوا بخير !!
عم عزيز مكنش بيرد عليها .. بس كانت بتبصله بنظرات استغراب .. لحد مسالها ..
- اسمك ايه !!
كانت نظراتها غريبة كانه عرف ال هي مخبياه واتعدلت وبصلته بنظره كلها رعب ..
- اسمك ايه ؟
عاد السؤال تاني ..
-- مش مهم اسمي ، المهم انك بتكلمني ..
قالتها بغضب .. وبنفس الصوت ، وعينها بقيت بيضة تماما ومرة بصتلي وقالتلي
- خايف ليه ..
تعرف ياحسن في الجملة دي .. انا رجعت طفل عندي سنتين وبليت بنطولني من الخوف .. عم عزيز طلب اني اطلع.!!
ولما خرج قالي كلام انا مش بصدقه !! .. قالي انها ممسوسة بسبب افعال عملتها غلط ..
عرفت انه دجال ومصدقتوش
- وليه مش بتصدقه ياعم سمير ..
-- فريدة اكيد .. اكيد جالها اضطراب نفسي ..
- كمل ياعم سمير ..
- تاني يوم .. عم عزيز مات .. لقوه ميت وقاطع شراينه في غرفته وبيقولوا انتحر ..
- انتحر ؟
-- بس ده مكنش كلام فريدة .. فريدة ديما كانت تقولي !! اني لو حولت ادخل هحصل عم عزيز .. كانت ديما بتاخد الاعشاب دي .. بقيت اخاف اقعد في البيت معاها ، حياتي معاها بقيت رعب تام .. العمارة كلها خصوصا بعد حكاية عم عزيز بقيت تخاف تعدي من الدور بتاعنا ولما بيعدوا ميقولوش ولا صباح الخير ولا مساء الخير .. تيجي اكملك القصة تحت في الشقة ...
معرفش ليه لما قال الجملة دي جسمي اتنفض !! يمكن خوفت من كلامه ؟ ولا انا اندمجت اوي مع الاحداث ولكن مرفضتش .. نزلت وقعدت معاه تحت ..
- ها ياعم سمير كمل
-- تصدق بقالي 20 سنة مدخلتش البيت بليل !! ..
- اشمعني ..
- مش مهم خليني اكملك .. حياتي باظت .. بقيت اخاف اقعد بليل بهرب باي حجة بنام في الصالة .. صوتها الجوهري مبقاش يفارق وداني .. حتي لما بتبقي كويسة وتقول انها مش فاكرة حاجة .. كنت بخاف ! .. بحاول اتاقلم في الفتره ال هي كويسة ومتزنه فيها .. مبحاولش افكرها .. وفي يوم كانت بتسمع اغاني في الكاسيت .. مسكت بطنها وطلعتلي وهي بتقولي سمير .. سمير الحقني ..!! كانت بتتشنج بطريقة غريبة !! .. بتفرفر زي الدبيحة !! .. محدش في العمارة حتي حاول يساعدني ... شلتها ونزلت علي اي مستشفي ، بس كانت فارقت الحياة ..!! ملحقتهاش .. قالوا انها في سموم كتير من اعشاب غريبة المصدر في بطنها !! .. ومن بعدها .. بقيت وحيد ..! انا عارف انك هتكتب القصة دي في مقال .. وانا موافق بس علي شرط ..
- اتفضل ياعم سمير ..
-- متقولش اسمنا الحقيقي ..!
- تحب اسميك ايه في المقال ..
-- سمينا فريدة وسمير ، كانت بتحب الاسماء دي .. كانت نفسها تخلف وتسمي فريدة وسمير ..
عم سمير خلص القصة .. وبعد مخلص نور الاوضة المقفولة ولع كان في خيال لوحدة في الاوضة !! .. وسمعنا صوت من الكاسيت علي اغنية لعبدالوهاب ..
قالولي هان الود عليه، و نسيك و فات قلبك وحداني
رديت و قولت بتشمتوا ليه هو افتكرني عشان ينسني ""
بصالي وقالي
-- كانت بتحب عبدالوهاب وكانت بتسمع الاغنية دي قبل متموت .. واظن انت عرفت انا مبخشش الشقة بليل ليه !!
الحواديت مبتخلصش خصوصا انك لما تكون شخص غامض ومحدش يعرف عنك غير القليل ، لا وتصرفاتك مش طبيعة ..! ساعات بسال نفسي انا شاغل نفسي ليه ؟ مكل واحد حر ! ، وياتري لو انا مهتم بامره فعلا وشدني حالته ولا عايز اكتب مقال عن الحالة دي واستخدمها في شهرتي .. في الحقيقة انا مش عارف ، بس ال ال متاكد منه ان تصرفاته الغريبة هي ال دفعاني اني اهتم بامره بزيادة .. زي ايه ؟
زي مثلا ان عم سمير ال عرفته انه مش شغال من سنة 2000 من بعد مازوجته الست فريدة ماتت وبسبب اهماله باع الشركة وهنا سالت نفسي .. هو بيصرف منين وعايش ازاي وياتري فعلا قتلها او سحرها عشان يكوش علي فلوسها ! ..
بس كل ده بيتنافي مع حاجة تانيه ، عم سمير بيخرج الجمعة اليوم كله وبيرجع صبح يوم السبت ، لما رقبته عرفت ان عم سمير بيروح المقابر بيقعد هناك ويعيط قدام قبر الست فريدة .. واحيانا بيكتب شعر ليها وديما بيسيب ورد !! .. عرفت منين ؟ في مرة تعمدت اني اروح الشغل بدري يوم السبت وعديت علي طريق المقابر عشان الاقي راجع علي نفس طريقي وعينه مليانة دموع كان زوجته لسه ميته ! .. روحت القبر عرفت انها ماتت سنة 2000 ولقيت ورق جمب قبرها مكتوب في قصايد وشعر موقع من عم سمير !! ..
بس ال كان اغرب ان عم سمير ال اكتشفته انه من بعد موت الست فريدة منمش في الشقة ! الشقة بنسبة ليه عبارة عن ترانزيت بيقضي في فترات النهار ، بس لما ينام بينام في الروڤ .. او السطح يعني ، عرفت انه ماجره من صاحب العمارة من سنة 2000 بردو ..
عمري محولت افتح كلام معاه ، حتي كلمة مساء الخير وصباح الخير لو قبلته بيبادلها بابتسامة .. معرفش مصطنعة او طبيعة بس النهاردة انا قررت ، قررت اني اطلع لعم سمير الروڤ ..
طلعت ، كان بيصب شاي وحاطط كاسيت صغير بيسمع اغنية لمحمد عبدالوهاب .. قطعته سكوته المفاجئ ..
-- ازيك ياعم سمير ممكن اقعد معاك شوية ..
عكس توقعاتي ، مرتبكش .. ولا اتخض بالعكس ده حتي مبصش علي وكمل تلقيم السكر في الشاي وبقي يغني مع الكاسيت
"" قالولي هان الود عليه، و نسيك و فات قلبك وحداني
رديت و قولت بتشمتوا ليه هو افتكرني عشان ينسني ""
..
لقيت نفسي بغني الكوبليه ال بعده ..
"" انا بحبه و ارعي وده إن كان في قربه او في بُعده
و افضل امني الروح برضاه القي جفاني و زاد حرماني
هو اللي حالي كده وياه كان افتكرني عشان ينساني ""
كان بيردد معايا وبعدها بصالي وقالي
-- سكرك ايه ياحسن ؟
- انت تعرفني ياعم سمير !
-- يااه هو انا سمعتي بين الناس وحشة اوي كده !! .. انا لسه مخرفتش ياحسن ، واعرف جاري مين واعرف اسمه ايه وبيشتغل فين ، بس يمكن معرفش حاجة واحدة ! بيراقبني ليه !؟
كلامه وترني شوية ..
- لا ياعم سمير انا مش براقبك .. انا بس مستغربك ، ومستغرب ال قصص ال بتطلع عليك .. انا مستغرب حالتك وكنت عايز اتكلم معاك ، .. وبعد تفكير وسماع من القصص والحكايات اتكون عني فضول كبير خلاني بس عايز اكتب عنك وعشان كده كنت بحاول اعرف الاماكن ال الاقيك فيها .. علي العموم انا سكري زيادة
- هو ده حال الناس ياحسن يابني ، وانت فاكر اني معرفش الناس بتقول عليا ايه ؟ انا عارف كل واحد جوا ايه ، تصدق ان عمر محد جه سالني انت حكايتك ايه يااعم سمير ؟ عشان مكنش ظالم الناس كانت عارفه القصة كلها ، بس الوشوش اتغيرت، وشافوا راجل انطوائي معزول بنسبلهم غريب .. وبنسبلهم بردو لو قلت الحقيقة هبقي مجنون وبيخرف بحكم السن .. اتفضل الشاي ياحسن !
- جوايا اسئلة كتير ياعم سمير ومش عارف ابدا منين ! ..
سكت .. سكت وسرح وفضل يتكلم ويقول ..
-- اتغيرت فجاءة بدون مقدمات ، بعد مدخلت سن ال 35 .. حسيت بالياس وانها خلاص مش هتخلف زي مكل الاطباء قالوا مش هتخلف ، عمري ماشتكيت ولا حسستها ان في حاجة ناقصة بالعكس ده انا كنت مالي البيت قطط وكلاب اهو نوع من انواع الدوشة في البيت ، لاني كنت رافض فكرة التبني .. معاملتها بدات تتغير وكان انا السبب !! بدات تروح مشاوير
، مكنتش عارف بتروح تعمل تعمل ايه ..
-- فريدة كنتي فين طول اليوم
-سمير انا فاصلة .. ومش قادرة اتكلم
-- انتي متغيرة بقالك كام يوم ، هو ده بسبب كلام الدكتور لو بسببه انا مش فارق معايا المهم انتي !!
- بس انا فارق معايا !! .. اشمعني انا ؟ هاا اشمعني انا!! ليه محسش اني ام ياسمير ، ليه ؟؟
- حببتي ده حظنا .. واحنا مش هنعترض !! انا بحبك زي مانتي كده اصلا انا مبحبش دوشة الاطفال ..
-- بطل بقي هاا .. بطل بقي ياسمير تحسسني كل شوية بالشفقة ، بطل تحسسني اني معيوبة !! وانك بتجبب عليا بعطفك ده ..
- فريده انت مش كويسة .. وعايزة تتخانقي ، وانا مش عايز اتخانق !! .. انا جي من الشغل تعبان .. ولقيتك مش موجودة ، وبسالك كنتي فين ..
-- طيب ممكن تسبني ياسمير .. سيبني دلوقتي من فضلك !
-- وعرفت المشاوير ياعم سمير ..
بصلي .. بصه مفهمتهاش ، مشاعرها مش مفهومة غضب ولا حزن ومني ولا من ال افتكره بس كمل وقال
-- كانت بتروح لدجالين .. دجالين فسدوا كل حاجة بنا ! تصرفتها بقيت مش مفهومة ، بدات الخناقات بنا تكتر في البيت .. بداء الوضع يسوء بنا اكتر لما رجعت من الشغل عشان اشوف ..
-- ايه وائل صوت الطبل ال في الدور بتاعنا ده .. انت يابني ابوك رجع يعمل شغل السحر وحضرات وكده
- مش عارف ياصاحبي بس هو بقاله كتير معملش حضرات ..
هاهاها الصوت جي من بتكو يامعلم ، هي الشرموطه تلهيك وال فيها تجيبه فيك ولا ايييه ..
-- لا ثواني بجد ياوائل ده الصوت من عندنا فعلا ! ثواني افتح الباب .. الباب مقفول من جوا !!..
- طيب اتصلك بفريدة من جوا علي الارضي ..
مبتردش اكيد مش سمعاه التليفون .. بس الصوت غريب اوي يااسمير ، ده دوف وكلامات غريبة ، وانت عارف احنا ياما عملنا حضرات بس مش بالشكل ده ..!!
عم سمير سكت شوية واتنهد ، وولع سجارة .. وقالي
-- شوفت ستات لابسة اخضر خارجة من البيت .. دخلت وانا شايفهم واحد ورا التاني بيخرجوا .. فريدة عنيها حمرة من البخور ال مالي البيت كله وشكلها مش متزن !! .. سالتها مره واتنين وتلاته بس مكنتش بترد عليا ! .. معرفش حبي الزيادة كان بيمنعني من اي تصرف غلط ، خصوصا اني مقدر موقفها بس مش للدرجة ، بدات كل يوم تعمل حاجات اغرب ، بدات تشرب اعشاب عمري مشوفتها .. علاقتنا بقيت تدهور واحدة واحدة .. لحد محولت اجيب عشاء من برا واعمل اجواء رومانسية بقالنا كتير معملنهاش .. بس بمجرد مجينا ننام وقبل حتي مقرب منها .. لقيتها بتصرخ !! .. بتصرخ وبتجري ناحية ركن الغرفة !! .. اتخضيت وقولتها مالك ؟ .. قالتلي
-- ابعد عني .. ابعد عني عشان هاذيك ..!!
انا بعدت .. مش عشان هي قالت كده .. ده عشان بياض عنيها ال اختفي منه السواد .. وعشان الصوت الاجش ال كلمتني بي .. وعشان محركتش شفايفها وهي بتكلمني ..!
بلعت ريقي وقولتلها
-- فريدة .. ففف فريدة انتي كويسة ؟
زقتني .. زقتني بايد واحدة لدرجة اني طيرت برا الاوضه واترميت في الصاالة .. وقفلت الباب !! .. لما الباب اتقفل سمعت صراخ !! .. صراخ حد بيموت ، لدرجة ان وائل جاري هو ووالده خبطه علينا عشان يسالوا في ايه !! .. حولنا نفتح الباب بس من غير اي فايدة .. بس الصراخ هدي قبل مبلغ الشرطة .. والباب اتفتح ، فريدة كانت نايمة !! .. نايمة زي الاطفال !! .. شكرت الجيران وقولتلهم لو في حاجة هبقي اقولكوا واسف علي الازعاج ده .. واستنيتها تصحي ..!
-- ايه يااسمير انت صاحي كده ليه !!
- عادي مجليش نوم ..
-- وصاحي تراقبني يعني انا خوفت من بصتك؟ ..
- من بصتي ؟ ..هه هو انتي ايه ال عملتي امبارح ده !!
-- عملت ايه ؟ انا نمت زي القتيله !!
- فريدة انتي بتسخفي بعقلي ؟ فريدة انتي مش عايزاني ؟؟
-- ياسمير في ايه !! .. في ايه مش فاهمة بجد !!
- في انك مكنتش طبيعية امبارح .. انت ناسية انك زقتيني ورمتيني برا الاوضة !! ناسية قلبت عنيكي ؟ ناسية صوتك !!
- سكت ليه ياعم سمير وبعدين !!
-- كنت بحاول اكدب نفسي .. بس انا لقيتها بتبتسم .. بتبسم ابتسامة كلها رعب وبنفس الصوت الغريب الاجش ، بتقولي اطلع من الاوضة من غير متحرك شفايفيها !! .. خرجت !! .. وخبط علي وائل وحكيت لوالده علي كل حاجة ..! قرر انه يشوفها بنفسه ..بس قبل اي حاجة قالي ..
- انا هشوفها بنفسي ياسمير يابني .. بس قبل اي حاجة انت عندك القدرة تحضر معايا ولا لا !! .. عشان لو معندكش يستحسن انك تقعد برا ..
- لا ياعم عزيز انا قلبي جامد انا لازم اطمن ..
-- وشافها ياعم سمير ؟
اتنهد وقالي
- دخلنا انا وهو .. البيت فريدة سلمت علي عم عزيز عادي وقالتله
-- ازيك ياعمي .. ايه اخبارك واخبار طنط يارب تكونوا بخير !!
عم عزيز مكنش بيرد عليها .. بس كانت بتبصله بنظرات استغراب .. لحد مسالها ..
- اسمك ايه !!
كانت نظراتها غريبة كانه عرف ال هي مخبياه واتعدلت وبصلته بنظره كلها رعب ..
- اسمك ايه ؟
عاد السؤال تاني ..
-- مش مهم اسمي ، المهم انك بتكلمني ..
قالتها بغضب .. وبنفس الصوت ، وعينها بقيت بيضة تماما ومرة بصتلي وقالتلي
- خايف ليه ..
تعرف ياحسن في الجملة دي .. انا رجعت طفل عندي سنتين وبليت بنطولني من الخوف .. عم عزيز طلب اني اطلع.!!
ولما خرج قالي كلام انا مش بصدقه !! .. قالي انها ممسوسة بسبب افعال عملتها غلط ..
عرفت انه دجال ومصدقتوش
- وليه مش بتصدقه ياعم سمير ..
-- فريدة اكيد .. اكيد جالها اضطراب نفسي ..
- كمل ياعم سمير ..
- تاني يوم .. عم عزيز مات .. لقوه ميت وقاطع شراينه في غرفته وبيقولوا انتحر ..
- انتحر ؟
-- بس ده مكنش كلام فريدة .. فريدة ديما كانت تقولي !! اني لو حولت ادخل هحصل عم عزيز .. كانت ديما بتاخد الاعشاب دي .. بقيت اخاف اقعد في البيت معاها ، حياتي معاها بقيت رعب تام .. العمارة كلها خصوصا بعد حكاية عم عزيز بقيت تخاف تعدي من الدور بتاعنا ولما بيعدوا ميقولوش ولا صباح الخير ولا مساء الخير .. تيجي اكملك القصة تحت في الشقة ...
معرفش ليه لما قال الجملة دي جسمي اتنفض !! يمكن خوفت من كلامه ؟ ولا انا اندمجت اوي مع الاحداث ولكن مرفضتش .. نزلت وقعدت معاه تحت ..
- ها ياعم سمير كمل
-- تصدق بقالي 20 سنة مدخلتش البيت بليل !! ..
- اشمعني ..
- مش مهم خليني اكملك .. حياتي باظت .. بقيت اخاف اقعد بليل بهرب باي حجة بنام في الصالة .. صوتها الجوهري مبقاش يفارق وداني .. حتي لما بتبقي كويسة وتقول انها مش فاكرة حاجة .. كنت بخاف ! .. بحاول اتاقلم في الفتره ال هي كويسة ومتزنه فيها .. مبحاولش افكرها .. وفي يوم كانت بتسمع اغاني في الكاسيت .. مسكت بطنها وطلعتلي وهي بتقولي سمير .. سمير الحقني ..!! كانت بتتشنج بطريقة غريبة !! .. بتفرفر زي الدبيحة !! .. محدش في العمارة حتي حاول يساعدني ... شلتها ونزلت علي اي مستشفي ، بس كانت فارقت الحياة ..!! ملحقتهاش .. قالوا انها في سموم كتير من اعشاب غريبة المصدر في بطنها !! .. ومن بعدها .. بقيت وحيد ..! انا عارف انك هتكتب القصة دي في مقال .. وانا موافق بس علي شرط ..
- اتفضل ياعم سمير ..
-- متقولش اسمنا الحقيقي ..!
- تحب اسميك ايه في المقال ..
-- سمينا فريدة وسمير ، كانت بتحب الاسماء دي .. كانت نفسها تخلف وتسمي فريدة وسمير ..
عم سمير خلص القصة .. وبعد مخلص نور الاوضة المقفولة ولع كان في خيال لوحدة في الاوضة !! .. وسمعنا صوت من الكاسيت علي اغنية لعبدالوهاب ..
قالولي هان الود عليه، و نسيك و فات قلبك وحداني
رديت و قولت بتشمتوا ليه هو افتكرني عشان ينسني ""
بصالي وقالي
-- كانت بتحب عبدالوهاب وكانت بتسمع الاغنية دي قبل متموت .. واظن انت عرفت انا مبخشش الشقة بليل ليه !!