Mark-sins
11-02-2019, 04:39 PM
اللحظه اللي اترميت فيها على سريرى ماسك صوره اخويا الصغير و ببص فيها و بفتكر اللي حصل و الايام الصعبة اللي مريت بيها انا واسرتى و يقف عقلى عن التفكير فلااااااش باااااااك 4سنين لما انتقلنا للعماره المشؤمة
القصة
عزلنا و روحنا نسكن في بيت جديد كعادة اي حد انه يعزل من بيته القديم و يروح بيت جديد لكن الجواب كان باين من عنوانه زي ما بيقولوا الشقة كان منظرها مش لطيف و تحسها منعزلة كدة
المهم قولنا ان دي حاجات عادية فا عديت الموقف و قعدنا في الشقة و خلاص و قررت اواجه الواقع ان احنا هنسكن في الشقة دي
حصل اللي مكانش حد من العيلة يتوقعه بس انا كنت متوقع ان ده هيحصل بسبب اللي شوفناه و ان اللي حصل ده ميعتبرش حاجة غريبة بسبب شكل العمارة من برة و شقتنا بالذات
بعد مرور اسبوع و اللي حصل كالأتي
اصوات خطوات بليل في الشقة و اصوات تخبيط في المطبخ
الكلام ده كان بيحصل بليل
اه بالمناسبة انا عايش مع اخواتي الاتنين و والدتي و القط بتاع اخويا
المهم انا سمعت صوت التخبيط و كدة طلعت برة اوضتي اشوف السبب ملقتش حاجة فا دخلت اوضتي تاني
و احنا قاعدين تاني يوم الصبح كنا بنتكلم فا حكيت الموقف
امي طبعا بالرد المعتاد تلاقيه بيتهألك عشان المكان لسة جديد عليك و كدة بس و انا بتكلم لاحظت حاجات غريبة علي وش اخويا الصغير بس مرضتش اسأله ساعتها و استنيت لحد ما دخلنا ننام و سألته قالي انه حصل معاه نفس اللي حصل معايا و قولتله نام دلوقتي و نصحي نكمل كلامنا بكرة
المهم يومين تلاتة عدا اسبوع بالظبط من غير ما يحصل حاجة و في يوم بليل كنت داخل الحمام اخد دش لمحت خيال في الحمام شديت الستارة بسرعة قولت يمكن حرامي و مستخبي و لكن ملقتش حاجة خالص ورا الستارة
في اللحظة دي اترعبت و اتأكدت فعلا ان في حاجة غريبة في الشقة دي
المهم محكيتش لحد اللي حصل و دخلت قعدت افكر علي السرير لاقيت نفسي استريحت و روحت في نوم عميق بعد التفكير اللي قعدت افكره
صحيت تاني يوم لاقيت اخويا بيعيط و زعلان قولتله في ايه
اخويا:القط بتاعي في حد موته و قطع دماغه
انا:نعم انت بتقول ايه؟؟
اخويا: هو ده اللي حصل انا صحيت من النوم و داخل الحمام لاقيت الدم علي الارض و دماغه جنب جسمه
دخلت الحمام بسرعة
لاقيت دم القط و دماغه مقطوعة و احشائه طالعة و الريحة مقرفة... خرجت من الحمام بسرعة اجيب حاجة. احط فيها القط عشان ارميه
المهم جبت كيس و جبت حتة قماشة لفيت القط فيها و نزلت رميته و مسحت الحمام عشان الدم و القرف اللي موجود
والدتي صحيت علي الساعة 2 كدة فا حكيتلها
انا : لسة برضو مصممة ان دي تهيؤات
والدتي : انا كنت بقولكم كدة عشان متخافش انت و اخواتك
انا : احنا لازم نعرف حقيقة اللي بيحصل ده عشان نتصرف
والدتي : هنعرف منين
انا : هنسأل الناس اللي ساكنة في المنطقة
المهم انا لبست هدومي و نزلت و روحت علي القهوة اللي علي اول الشارع
طلبت الشاي المعتبر بتاعي و مشروب المصريين الرسمي ههههه
المهم لما جه القهوجي كلمته و كدة و اتعرفت عليه و طلع اسمه فتحي
قولتله بقولك يا فتحي تعرف العمارة اللي هناك دي قالي اللي مرسوم عندها دي قولتله اه هي
فتحي :ابعد عنها احسنلك عشان مش كويسة و اللي بيدخلها بيتلعن
انا :ازاي احكيلي و طلعت 50 ج و اديتهالوا
فتحي : هودي الطلب و جايلك انا كدة كدة خلاص وقتي خلص و مروح
انا : تمام
المهم فتحي خلص شغل و قعدنا نتكلم
فتحي : اسمع بقي يا بشمهندس العمارة اللي هناك دي مبنية فوق عمارة اتهدت قبل كدة و كانت بتاعت راجل ملعون بتاع اعمال و سحر و كدة المهم ان الراجل ده الناس مكانتش بتحب تتعامل معاه بسبب اللي بيعمله زي السحر و الاعمال و الحاجات دي
انا : ها كمل و بعدين
فتحي : كان بيروح المقابر اللي ورا دي و بيرجع بكياس سودا و كدة
انا : و انت عرفت منين انه بيروح المقابر
فتحي : واحد من اللي بيقعدوا علي القهوة كان معدي بالعربية و شافوا طالع من هناك... بس قولي يا استاذ...
انا : حسين
فتحي : قولي يا استاذ حسين انت بتسأل كل الاسئلة دي ليه
انا : عشان سكنت في الشقة دي بقالي اسبوعين انا و اهلي و بتحصل حاجات غريبة اخرهم لاقيت القط مدبوح في الحمام
فتحي : مش قولتلك ان العمارة ملعونة بسبب الراجل ده... الحق اتصرف بسرعة قبل فوات الاوان او تسيب الشقة
انا : احنا لسة شاريين الشقة و معناش فلوس تكفي نجيب واحدة تانية
فتحي : خلاص حاول تتصرف و انقذ عائلتك
انا : متشكر ليك جدا
فتحي : العفو يا استاذ
المهم روحت البيت و كدة كانت الساعة 8 خلاص بعد قعدتي الطويلة مع فتحي و الحكاية عن العمارة
دخلت البيت لاقيت والدتي مرمية علي الارض و مغمي عليها
و لاقيت اختي جنبها و اخويا مش لاقيه خالص
حاولت افوقها لاقيتها فاقت هي و اختي قولتلهم اخويا فين قالولي ادعيله
انا : نعم!! انتوا بتقولوا ايه
امي : ادخل الحمام شوف لو مش مصدق
انا دخلت جري لاقيت اخويا في البانيو و البانيو غرقان دم
و لاقيت الحيطة مرسوم عليها نجمة خماسية و كلام مش مفهوم جنبها و كل ده معمول بالدم و علامة خمسة و خميسة
انا اتصدمت و جاتلي ضربة صعبة
اخويا الصغير مات!! انا مش مصدق ده
المهم اتصلت بالاسعاف عشان ياخدوا الجثة
الاسعاف و الشرطة جم و الشرطة قعدت تعمل معاينة للموقع زي اي جريمة قتل ملقيوش دليل و اخدوا اقوالنا و كدة و طبعا كنت حاسس انهم عاوزين يضحكوا لان محدش يصدق الكلام ده
المهم عملنا العزا و دفنت اخويا و الناس جت عزت
كل ده انا قاعد متدمر و لقيت فتحي القهوجي
فتحي : قولتلك يا استاذ حسين الحق الدنيا قبل فوات الاوان
انا : طب تعرف حد يخلصنا من اللي بيحصل ده
فتحي : اعرف شخص اسمه طاهر ده ممكن يخلصلك الدنيا
انا : يلا بينا نروحله دلوقتي
فتحي : لا دلوقتي مش هينفع تلاقيه نام الساعة دلوقتي 10 انا : معلش انا محتاجله و هو اكيد يعني مش هيسيبني اتأذي فتحي : هو بصراحة استاذ طاهر راجل طيب جدا... كفاية كلام و يلا نروح
المهم انا خليت والدتي و اختي يروحوا يقعدوا في بيت فتحي مع زوجته و روحنا للشيخ طاهر
انا و فتحي : مساء الخير يا شيخ طاهر
طاهر : مساء النور يا فتحي انت و الضيف
فتحي : معلش يا شيخ طاهر احنا جايين في وقت مش مناسب و من غير معاد بس في مشكلة كبيرة جدا بخصوص العمارة الملعونة
طاهر: نعم!! احكي حصل ايه بسرعة
فتحي : احكي يا استاذ حسين
....المهم حكيت كل حاجة حصلت من اول يوم
طاهر : طب يلا بينا نروح هناك و كويس انك خليت والدتك و اختك ميطلعوش بعد العزا
المهم مشينا و روحنا علي العمارة
وصلنا و كدة و طالعين علي السلم حسينا بحاجة زي زلزال بس كملنا و طلعنا و دخلنا الشقة
المهم طاهر دخل و القي السلام عليهم
و بدأ يتكلم
طاهر : ارحلوا في سلام و الا هحرقكم
في نفس اللحظة سمعنا صوت صرخة جامدة جدا من الحمام
طاهر : لو في حد سامعني فيكم يتكلم
المهم سمعنا صوت بيقول امشوا من هنا و الكلمة فضلت تتعاد كذا مرة
طاهر: انت اللي تمشي ده مش مكانك مكانك اتهد. و دول صحاب المكان فا يا تمشي من غير مشاكل و الا هحرقك
المهم حصل هزة في المكان و البراويز المتعلقة بدأت تقع و تتكسر
طاهر بدأ يقول كلام بصوت واطي مش مسموع كان همس
فا اتنطر علي ورا و اتخبط خبطة افقدته الوعي و الشقة رجعت تتهز تاني اكن في زلزال و الصرخات اشتغلت من الحمام تحديدا و فتحي بدء ينزف من مناخيره و وقع فاقد الوعي و طاهر مرمي علي الارض و راسه مفتوحة و الدم مالي الارض
في نفس اللحظة سمعت صوت جنبي بيقولي هتشوف ايام سودة و بعدها انا صرخت و اغم عليا و مفوقتش الا و انا في المستشفي و كانت امي و اختي جنبي فا سألتهم
انا : هو حصل ايه ؟
امي : الجيران طلبوا الشرطة لما سمعوك بتصرخ و نقلوكم علي المستشفي و طاهر في العناية و فتحي ضغطه كان عالي و هو دلوقتي كويس ... بس ايه اللي حصل في الشقة يابني؟
المهم اني حكيت كل اللي حصل لامي لحد ما جه الدكتور
الدكتور : عامل ايه دلوقتي
انا : احسن شوية
الدكتور : ايه اللي عمل كدة بقي و ايه اللي حصل
المهم انا حكيت كل حاجة للدكتور لكن ضحك بسخرية و مصدقنيش
الدكتور : ههههههههههه انت بتصدق الكلام ده ده كل هجس و ملهوش صحة
انا اتعصبت و صرخت في وش الدكتور و امي و اختي مسكوني عشان ميحصلش حاجة
الدكتور : لازم تاخد حقنة مهدئة عشان تهدا شوية
المهم اخدت الحقنة و نمت و امي و اختي جم و كدة يطمنوا عليا عدا يومين عليا في المستشفي بفكر في اللي حصل و ازاي هتخلص من اللي في الشقة و انتقم لأخويا الصغير
المهم الدكتور كتبلي علي خروج و انا ماشي روحت لطاهر اسأل عليه و اعتذرله عن اللي حصل و لحسن الحظ طلع من العناية و اتحط في غرفة عادية
دخلت الاوضة بتاعته و سلمت عليه و اعتذرتله
طاهر : متعتذرش انا متعود علي الامور دي بس اللي عندك في الشقة ده معداش عليا زيه قبل كدة بس هيروح مننا فين يعني المهم انت متروحش هناك غير و حد معاك
انا : تمام يا استاذ طاهر.. اسيبك ترتاح شوية بقي
طاهر : مع السلامة يابني خد بالك من نفسك
المهم فتحي جه و كدة سلمنا علي بعض و اعتذرتله
فتحي : ولا يهمك يا استاذ متقولش كدة احنا واحد
انا : بلاش استاذ بقي احنا من النهاردة صحاب
فتحي : ماشي يا حس
انا : يلا بينا نشوف هنعمل ايه في الشقة اللي خنقتني دي
فتحي : يلا بينا
المهم خدنا تاكسي و كدة و وديت وامي و اختي في بيت فتحي يقعدوا هناك و روحنا رايحين ناحية العمارة بعد كدة........ نستكمل في الجزء القادم
القصة
عزلنا و روحنا نسكن في بيت جديد كعادة اي حد انه يعزل من بيته القديم و يروح بيت جديد لكن الجواب كان باين من عنوانه زي ما بيقولوا الشقة كان منظرها مش لطيف و تحسها منعزلة كدة
المهم قولنا ان دي حاجات عادية فا عديت الموقف و قعدنا في الشقة و خلاص و قررت اواجه الواقع ان احنا هنسكن في الشقة دي
حصل اللي مكانش حد من العيلة يتوقعه بس انا كنت متوقع ان ده هيحصل بسبب اللي شوفناه و ان اللي حصل ده ميعتبرش حاجة غريبة بسبب شكل العمارة من برة و شقتنا بالذات
بعد مرور اسبوع و اللي حصل كالأتي
اصوات خطوات بليل في الشقة و اصوات تخبيط في المطبخ
الكلام ده كان بيحصل بليل
اه بالمناسبة انا عايش مع اخواتي الاتنين و والدتي و القط بتاع اخويا
المهم انا سمعت صوت التخبيط و كدة طلعت برة اوضتي اشوف السبب ملقتش حاجة فا دخلت اوضتي تاني
و احنا قاعدين تاني يوم الصبح كنا بنتكلم فا حكيت الموقف
امي طبعا بالرد المعتاد تلاقيه بيتهألك عشان المكان لسة جديد عليك و كدة بس و انا بتكلم لاحظت حاجات غريبة علي وش اخويا الصغير بس مرضتش اسأله ساعتها و استنيت لحد ما دخلنا ننام و سألته قالي انه حصل معاه نفس اللي حصل معايا و قولتله نام دلوقتي و نصحي نكمل كلامنا بكرة
المهم يومين تلاتة عدا اسبوع بالظبط من غير ما يحصل حاجة و في يوم بليل كنت داخل الحمام اخد دش لمحت خيال في الحمام شديت الستارة بسرعة قولت يمكن حرامي و مستخبي و لكن ملقتش حاجة خالص ورا الستارة
في اللحظة دي اترعبت و اتأكدت فعلا ان في حاجة غريبة في الشقة دي
المهم محكيتش لحد اللي حصل و دخلت قعدت افكر علي السرير لاقيت نفسي استريحت و روحت في نوم عميق بعد التفكير اللي قعدت افكره
صحيت تاني يوم لاقيت اخويا بيعيط و زعلان قولتله في ايه
اخويا:القط بتاعي في حد موته و قطع دماغه
انا:نعم انت بتقول ايه؟؟
اخويا: هو ده اللي حصل انا صحيت من النوم و داخل الحمام لاقيت الدم علي الارض و دماغه جنب جسمه
دخلت الحمام بسرعة
لاقيت دم القط و دماغه مقطوعة و احشائه طالعة و الريحة مقرفة... خرجت من الحمام بسرعة اجيب حاجة. احط فيها القط عشان ارميه
المهم جبت كيس و جبت حتة قماشة لفيت القط فيها و نزلت رميته و مسحت الحمام عشان الدم و القرف اللي موجود
والدتي صحيت علي الساعة 2 كدة فا حكيتلها
انا : لسة برضو مصممة ان دي تهيؤات
والدتي : انا كنت بقولكم كدة عشان متخافش انت و اخواتك
انا : احنا لازم نعرف حقيقة اللي بيحصل ده عشان نتصرف
والدتي : هنعرف منين
انا : هنسأل الناس اللي ساكنة في المنطقة
المهم انا لبست هدومي و نزلت و روحت علي القهوة اللي علي اول الشارع
طلبت الشاي المعتبر بتاعي و مشروب المصريين الرسمي ههههه
المهم لما جه القهوجي كلمته و كدة و اتعرفت عليه و طلع اسمه فتحي
قولتله بقولك يا فتحي تعرف العمارة اللي هناك دي قالي اللي مرسوم عندها دي قولتله اه هي
فتحي :ابعد عنها احسنلك عشان مش كويسة و اللي بيدخلها بيتلعن
انا :ازاي احكيلي و طلعت 50 ج و اديتهالوا
فتحي : هودي الطلب و جايلك انا كدة كدة خلاص وقتي خلص و مروح
انا : تمام
المهم فتحي خلص شغل و قعدنا نتكلم
فتحي : اسمع بقي يا بشمهندس العمارة اللي هناك دي مبنية فوق عمارة اتهدت قبل كدة و كانت بتاعت راجل ملعون بتاع اعمال و سحر و كدة المهم ان الراجل ده الناس مكانتش بتحب تتعامل معاه بسبب اللي بيعمله زي السحر و الاعمال و الحاجات دي
انا : ها كمل و بعدين
فتحي : كان بيروح المقابر اللي ورا دي و بيرجع بكياس سودا و كدة
انا : و انت عرفت منين انه بيروح المقابر
فتحي : واحد من اللي بيقعدوا علي القهوة كان معدي بالعربية و شافوا طالع من هناك... بس قولي يا استاذ...
انا : حسين
فتحي : قولي يا استاذ حسين انت بتسأل كل الاسئلة دي ليه
انا : عشان سكنت في الشقة دي بقالي اسبوعين انا و اهلي و بتحصل حاجات غريبة اخرهم لاقيت القط مدبوح في الحمام
فتحي : مش قولتلك ان العمارة ملعونة بسبب الراجل ده... الحق اتصرف بسرعة قبل فوات الاوان او تسيب الشقة
انا : احنا لسة شاريين الشقة و معناش فلوس تكفي نجيب واحدة تانية
فتحي : خلاص حاول تتصرف و انقذ عائلتك
انا : متشكر ليك جدا
فتحي : العفو يا استاذ
المهم روحت البيت و كدة كانت الساعة 8 خلاص بعد قعدتي الطويلة مع فتحي و الحكاية عن العمارة
دخلت البيت لاقيت والدتي مرمية علي الارض و مغمي عليها
و لاقيت اختي جنبها و اخويا مش لاقيه خالص
حاولت افوقها لاقيتها فاقت هي و اختي قولتلهم اخويا فين قالولي ادعيله
انا : نعم!! انتوا بتقولوا ايه
امي : ادخل الحمام شوف لو مش مصدق
انا دخلت جري لاقيت اخويا في البانيو و البانيو غرقان دم
و لاقيت الحيطة مرسوم عليها نجمة خماسية و كلام مش مفهوم جنبها و كل ده معمول بالدم و علامة خمسة و خميسة
انا اتصدمت و جاتلي ضربة صعبة
اخويا الصغير مات!! انا مش مصدق ده
المهم اتصلت بالاسعاف عشان ياخدوا الجثة
الاسعاف و الشرطة جم و الشرطة قعدت تعمل معاينة للموقع زي اي جريمة قتل ملقيوش دليل و اخدوا اقوالنا و كدة و طبعا كنت حاسس انهم عاوزين يضحكوا لان محدش يصدق الكلام ده
المهم عملنا العزا و دفنت اخويا و الناس جت عزت
كل ده انا قاعد متدمر و لقيت فتحي القهوجي
فتحي : قولتلك يا استاذ حسين الحق الدنيا قبل فوات الاوان
انا : طب تعرف حد يخلصنا من اللي بيحصل ده
فتحي : اعرف شخص اسمه طاهر ده ممكن يخلصلك الدنيا
انا : يلا بينا نروحله دلوقتي
فتحي : لا دلوقتي مش هينفع تلاقيه نام الساعة دلوقتي 10 انا : معلش انا محتاجله و هو اكيد يعني مش هيسيبني اتأذي فتحي : هو بصراحة استاذ طاهر راجل طيب جدا... كفاية كلام و يلا نروح
المهم انا خليت والدتي و اختي يروحوا يقعدوا في بيت فتحي مع زوجته و روحنا للشيخ طاهر
انا و فتحي : مساء الخير يا شيخ طاهر
طاهر : مساء النور يا فتحي انت و الضيف
فتحي : معلش يا شيخ طاهر احنا جايين في وقت مش مناسب و من غير معاد بس في مشكلة كبيرة جدا بخصوص العمارة الملعونة
طاهر: نعم!! احكي حصل ايه بسرعة
فتحي : احكي يا استاذ حسين
....المهم حكيت كل حاجة حصلت من اول يوم
طاهر : طب يلا بينا نروح هناك و كويس انك خليت والدتك و اختك ميطلعوش بعد العزا
المهم مشينا و روحنا علي العمارة
وصلنا و كدة و طالعين علي السلم حسينا بحاجة زي زلزال بس كملنا و طلعنا و دخلنا الشقة
المهم طاهر دخل و القي السلام عليهم
و بدأ يتكلم
طاهر : ارحلوا في سلام و الا هحرقكم
في نفس اللحظة سمعنا صوت صرخة جامدة جدا من الحمام
طاهر : لو في حد سامعني فيكم يتكلم
المهم سمعنا صوت بيقول امشوا من هنا و الكلمة فضلت تتعاد كذا مرة
طاهر: انت اللي تمشي ده مش مكانك مكانك اتهد. و دول صحاب المكان فا يا تمشي من غير مشاكل و الا هحرقك
المهم حصل هزة في المكان و البراويز المتعلقة بدأت تقع و تتكسر
طاهر بدأ يقول كلام بصوت واطي مش مسموع كان همس
فا اتنطر علي ورا و اتخبط خبطة افقدته الوعي و الشقة رجعت تتهز تاني اكن في زلزال و الصرخات اشتغلت من الحمام تحديدا و فتحي بدء ينزف من مناخيره و وقع فاقد الوعي و طاهر مرمي علي الارض و راسه مفتوحة و الدم مالي الارض
في نفس اللحظة سمعت صوت جنبي بيقولي هتشوف ايام سودة و بعدها انا صرخت و اغم عليا و مفوقتش الا و انا في المستشفي و كانت امي و اختي جنبي فا سألتهم
انا : هو حصل ايه ؟
امي : الجيران طلبوا الشرطة لما سمعوك بتصرخ و نقلوكم علي المستشفي و طاهر في العناية و فتحي ضغطه كان عالي و هو دلوقتي كويس ... بس ايه اللي حصل في الشقة يابني؟
المهم اني حكيت كل اللي حصل لامي لحد ما جه الدكتور
الدكتور : عامل ايه دلوقتي
انا : احسن شوية
الدكتور : ايه اللي عمل كدة بقي و ايه اللي حصل
المهم انا حكيت كل حاجة للدكتور لكن ضحك بسخرية و مصدقنيش
الدكتور : ههههههههههه انت بتصدق الكلام ده ده كل هجس و ملهوش صحة
انا اتعصبت و صرخت في وش الدكتور و امي و اختي مسكوني عشان ميحصلش حاجة
الدكتور : لازم تاخد حقنة مهدئة عشان تهدا شوية
المهم اخدت الحقنة و نمت و امي و اختي جم و كدة يطمنوا عليا عدا يومين عليا في المستشفي بفكر في اللي حصل و ازاي هتخلص من اللي في الشقة و انتقم لأخويا الصغير
المهم الدكتور كتبلي علي خروج و انا ماشي روحت لطاهر اسأل عليه و اعتذرله عن اللي حصل و لحسن الحظ طلع من العناية و اتحط في غرفة عادية
دخلت الاوضة بتاعته و سلمت عليه و اعتذرتله
طاهر : متعتذرش انا متعود علي الامور دي بس اللي عندك في الشقة ده معداش عليا زيه قبل كدة بس هيروح مننا فين يعني المهم انت متروحش هناك غير و حد معاك
انا : تمام يا استاذ طاهر.. اسيبك ترتاح شوية بقي
طاهر : مع السلامة يابني خد بالك من نفسك
المهم فتحي جه و كدة سلمنا علي بعض و اعتذرتله
فتحي : ولا يهمك يا استاذ متقولش كدة احنا واحد
انا : بلاش استاذ بقي احنا من النهاردة صحاب
فتحي : ماشي يا حس
انا : يلا بينا نشوف هنعمل ايه في الشقة اللي خنقتني دي
فتحي : يلا بينا
المهم خدنا تاكسي و كدة و وديت وامي و اختي في بيت فتحي يقعدوا هناك و روحنا رايحين ناحية العمارة بعد كدة........ نستكمل في الجزء القادم